söndag 4 oktober 2009

Mysteriet är löst!

Jag har nyss bedrivit en stunds detektivarbete för att ta reda på vad det är som luktar i min lägenhet. Det doftar väldigt starkt och liksom parfymaktigt, vilket är konstigt med tanke på att jag aldrig använder parfym och inte äger några produkter som luktar så starkt. Till slut hittade jag doftkällan. Det var den här:
 


Jag har haft denna växt i flera år och mig veterligt har den aldrig blommat förr. Har ingen aning om vad det är för växt. Bladen påminner lite om en novemberkaktus, fast är liksom inte uppdelade i segment utan mer formade som väldigt långsmala eklöv, med vågiga kanter. Jag vill minnas att jag tagit skott till den från en krukväxt på Sätergläntan, så en viss anknytning till slöjd kan man faktiskt säga att denna blomma har. Åtminstone om man är utrustad med en portion god vilja. Och det här är ju faktiskt en slöjdblogg.

Annars har jag spenderat dagen med att sy och baka kanelbullar. Värsta housewife.

4 kommentarer:

  1. Synd att det är så långt till Falun, annars är det ju aldrig fel med kaffe och kanelbulle! Den vackra blomman ser också mycket intressant ut. Kram från farsan!

    SvaraRadera
  2. Min mormorsmor hade en sådan blomma. Mormor älsar att berätta om hur den parfymerade doften plösligt uppenbarade sig från ingenstans. Växten var så stor och tät att det var svårt att upptäcka blomman. Hoppas doften inte är för parfymerad för dig.

    /Anna P

    SvaraRadera
  3. Det är någon typ av Nattens Drottning eller Nattens Prinsess. Jag har ärvt en liknande av min mormor! Blommar fantastiskt men kort.

    /Johanna

    SvaraRadera
  4. Ja, den blommade verkligen kort och intensivt. Jag har googlat på Nattens Drottning och -Prinsessa, särskilt den sistnämnda påminner om min blomma. Kul att få veta vad det är!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails